torsdag 17. mars 2016

Skap vårstemning inne, på bord og benker, mens du venter på våren ute

Det blir stadig mer vårlig ute nå for hver dag som går, og takk og lov for det, jeg er kjempeklar for ny vår og sommer nå, men mens jeg venter på flere milde fine vårdager koser jeg meg med å vårpynte litt inne.

Det er ikke så mye som skal til før det blir vårstemning i heimen, jeg har lagt vekk kongler og kvistkranser nå, og hentet frem spinkle vrihasselkvister, farget glass, litt vårlig keramikk m.m. En øyenstikker av tre og en sommerfugl av papir er også med på å skape vårstemning oppå den lange skjenken foran det store buede vinduet i stuen vår.  

De to store stuelønnene oppå skjenken står og bader de grønne friske trekronene sine i det hvite herlige dagslyset som flommer inn gjennom vinduene, også det er med å skape vårstemning mens jeg venter på at også trærne utenfor vinduene skal få nye friske grønne små museører. 


Tulipaner - igjen - men jeg synes det er viktig med noen vårfriske blomster med farger og grønne blader i stuen, spesielt på denne årstiden når det gjerne annenhver dag er full vår og annenhver full vinter! 

Øyenstikkeren kjøpte jeg på Coeur Salaya i Nice i Frankrike for noen år siden. Har du forresten planer om å reise dit så sjekk ut markedene både i Nice og de nærliggende byene, du kan lese om dem HER. -Det blogginnlegget skrev jeg i 2010, men markedene på den franske riviera har gjerne vært på samme sted til samme tid i hundre år, så det er ikke veldig sannsynlig at det har skjedd store endringer ;)         

Er fremdeles like glad i disse hvite øyestikker-vasene av keramikk som jeg kjøpte for noen år siden. De må frem når våren kommer. Har alltid vært fascinert av øyestikkere, noe bildearkivet på PCen min bærer preg av, de finnes nemlig å svært mange størrelser, farger og varianter på den franske riviera, som er vårt favorittferiested og har vært det siden ungene var små.

Det ble ingen tur dit i fjor, så kjenner jeg lengter tilbake nå, og håper vi kommer oss av gårde igjen i sommer. Vi får se... 


Tror jeg sa sommerfuglen var laget av papir... men ser jo her at det er feil, den er lagd av fjær. Har flere slike, i forskjellige størrelser og farger, noen av fjær, noen av metall, noen av papir. Denne rosarøde passet fint her akkurat nå fordi den matchet tulipanene.

Tenker av og til tilbake på hvordan stuen vår var for ca. 10 år siden. Den hadde lys beige vegger, beige sofa og brune puter en stund... visstnok hvitt marmorgulv den gang også, men jeg syntes aldri stuen den gang kledde farger. Tror stuen vår har gjennomgått 3-4 stilendringer etter den tid, og den fikk med årene lysegrå vegger og to store lys turkise sofaer fylt med puter i all verden slags herlige farger og geometriske mønster. -Elsker det! Og det fungerer fordi alt ellers i rommet (vegger, tak, gulv) er enten hvitt eller lysegrått. Ser ikke for meg at jeg noensinne kommer til å velge noe fargesterkt på veggene i stuen, er så glad i det lyse lette. Men ser heller ikke for meg stuen uten alle fargeklattene, de tror jeg har kommet for å bli! ...Men har med årene lært at man skal aldri si aldri, kanskje spesielt ikke dersom man blogger om interiør! ;)) 

Så nå derimot, tåler stuen vår absolutt ALT av farger, og jeg elsker alle de herlige klare fargene som har sneket seg inn i hjemmet vårt i løpet av de siste 3-4 årene, jeg blir i ekstra godt humør av dem, kanskje blir du også det av farger? Jeg tror farger gjør noe med oss, vekker vår kreative side, skaper sprudlende blikkfang i hverdagen, -ja omtrent som fargesterke blomster i et blomsterbed i hagen! :))

Det nærmer seg påske, tipper det blir noe gult her oppå skjenken innen den tid.


Dagslys, dagslys og mer dagslys! Jeg kan ikke få nok av det etter en lang vinter! Stuen vår er nesten som et drivhus - eller en glassveranda -  når solen skinner, på grunn av alle vinduene. Har noen liftgardiner på vinduene i stuen for øvrig, men bare noen flortynne halvtransparente hvite "slør" foran nedre del av vinduene her i arken, ellers ingen gardiner i stuen, vil ha mest mulig lys inn! ;)   

Håper du har hatt en fin uke så langt, også må du ha en riktig god helg når den tid kommer! :0)

Følg gjerne KUNSTsiden min som du finner på Facebook HER, og bli gjerne der med i trekningen (som du finner mer informasjon om der) om et valgfritt bilde fra galleriet.

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør, hage og uterom:

Ingen kommentarer: