tirsdag 11. juni 2013

Granskuddgele - Smaker helt himmelsk og vakre er de i hyllen!

Granskuddgele er veldig godt til reinsdyrkjøtt, hjort, elgkjøtt og andre viltretter, og er også nydelig sammen med multebærterter og nøtteis som dessert! Granskuddgeleen er "det lille ekstra" som setter en helt spesiell spiss på måltidet, og det er enkelt å lage. Har du ikke prøvd å lage granskuddgele før, så er dette noe du virkelig burde prøve ut! :)) 

Du finner oppskriften i et tidligere blogginnlegg, HER.

Granskudd går raskt å plukke, granskuddgele er kjempeenkelt å lage, og glassene med granskuddgele tar seg ekstra flotte ut på kjøkkenhyllen dersom du styler glassene med noen hjemmelagde etiketter og litt hyssing! 

Lekre glasskrukker med syltet mat, mat lagret i olje, geleer, saft etc. er ikke bare fristende, men også dekorative der de står på benken, i hyllen eller i et vitrineskap på kjøkkenet sammen med tørket krydder og andre godsaker. 


Jeg kjøper alltid med meg noe godt og lekkert på pene glass når jeg er ute og reiser, vi får fra tid til annen også gårdsprodusert spennende mat av italienske og franske venner, og så jeg lager også noe selv. 

Da ungene var små syntes de også det var veldig stas med "Juletre-gele" på brødskiven! Så har du små unger så ta de gjerne med deg på skogtur for å plukke myke, frisk, gulgrønne granskudd! De er faktisk morsomme å plukke, fordi spannet blir så fort fullt! :)) 

Ha en fin tirsdag! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:


3 kommentarer:

Huset i Edels hage sa...

Granskuddgelè har jeg aldri hørt om før, og ikke smakt, så dette tror jeg jaggu jeg må prøve meg på ;) Og helt enig om den dekorative funksjonen slik mat på glass har!! :) :) Ønsker deg ei flott uke! Klemmer

Gabriella - La famiglia Moskvil sa...

Det skal jeg prøve. I barnehagen lager de granskudd te, som barna drikker med stor appetitt! ;)

Ann sa...

Ja smaker knallgodt Edel! :)) Har ikke smakt granskuddte Gabriella, er det te med granskuddsirup i? Hørtes uansett kjempegodt ut! :o))

Klem, Ann.