mandag 14. september 2009

Vrihassel i krukke innendørs


Endelig har jeg fått det i hus, - en lys levende vrihassel med vridde og snodde greiner og rare krøllete blader, men du verden så flott det er der det står i en krukke på en bord i stuen og strekker seg mot taket, det lille vrihasseltreet mitt.

Treet er på sitt aller vakreste om vinteren når alle bladene har falt av, og treets form virkelig kommer til sin rett, sier de som har hatt et slikt tre i stuen sin noen år.

Corylus avellana "Contorta", vrihassel. I krukke er den forventet å kunne bli tre meter høy, men den vokser ekstremt sakte, så det blir nok ikke før jeg har blitt en gammel dame. Det vil ta 25-50 år før den er så stor, ifølge gartneren. Passer meg utmerket!

På gartneriet spurte de også hvilken type vrihassel jeg lette etter, om treet skulle være ute eller inne. Jeg trodde en vrihassel var en vrihassel, men det var viktig at jeg, dersom treet skulle være innendørs, fikk et tre som allerede var avklimatisert, drevet frem innendørs fikk jeg opplyst, ellers var faren for at det ville tørke inn og dø overhengende stor. Har aldri tenkt på det, men prisen på ute- og innetre var den samme, så det var ingen grunn til å mistro den gamle gartneren. Han har vært gartner lengre enn jeg har levd, så han vet nok hva han snakker om. Dette er derfor et innetre, men det kan stå ute i solen på terrasssen de varmeste månedene om sommeren.

Jeg har helt klart for meg hvordan treet skal pyntes til 1. desember og adventstiden! Endelig har jeg fått vrihasseltreet som jeg har ønsket meg i så mange år, og nå gleder jeg meg om mulig enda mer til jul!

Men det er enda en god stund til jul, og i mellomtiden skal jeg nyte synet av det akkurat slik det står i dagslyset fra vinduet!

Den store terrakottakrukken fant jeg på Plantasjen, men ikke treet. Det kjøpte jeg ved et lokalt hagesenter.

8 kommentarer:

My home is my Castle sa...

For et nydelig tre :)
Et sånt kunne jeg og ønske meg..

Klem,Kari

Anne Karin Helland sa...

hei,
først må jeg få si at du har et aldeles nydelig hus med mange vakre detaljer!
jeg har prøvd å spørre deg tidligere på bloggen, hvor du har fått tak i det fantastiske fugleburet/lykten?
Mvh
anne karn

Ingunn sa...

Takk for langt og fint innlegg hos meg. Og for forståelsen du viser så varmt. Du er, som jeg trodde, supersmart.

Ha en flott uke.

Klem fra en glad ingunn

Marit sa...

Hm - vrihassel? Har aldri hørt om det, men så lekker den er! Potta også forresten. Jeg har noen tørre kvister som ligner på grenene, men det er sikkert ikke det samme. Vet at du får til et lekkert julehus - med eller uten vrihassel. Gleder meg til å se det :o)
Håper du får en fin tirsdag!

Loppe Leah sa...

Så utrolig stilig plante! Har faktisk aldri sett en sånn en! Sånn vil jeg ha og :o) Kjempekoselig blogg du har.. Koselig med pianomusikk og greier! Hit kommer jeg igjen!

ha en strålende dag :o)

Ann sa...

Tusen takk for alle koselige kommentarer! :)
Fugleburet/lykten har jeg kjøpt på KID Interiør. Tusen hjertelig takk for tilliten Ingunn! :DD Ble litt FOR lang den kommentaren så jeg, må visst øve meg litt på å fatte meg i korthet :]

Det er helt sikkert en vrihassel-gren du har! De selges i blomsterforretninger, interiørbutikker o.l., og brukes som dekorasjon og i mange forskjellige dekorasjoner. De er flotte! Jeg ønsket med av en eller annen grunn hele treet! :D Sant og si så er det ikke særlig mye dyrere enn en gren heller! En litt stor gren koster 350-400,- kroner. Et helt tre på 1-1,3 m koster ca. 500,-. Pluss krukken da, men likevel.

Første gang jeg har fått en kommentar på musikken her på Glassveranda!! Det var hyggelig!:)

Ha en riktig fin uke, alle sammen!

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Ingunn sa...

Vrihassel. Veldig fint, og ligner på noe vi hadde under visning av rekkehuset. Som vi lånte av meglers stylist. Det var nesten like fint som hos deg.

Likte veldig godt bildene dine denne gange. Nydelig lys og farger (og ja - vi er litt like - he he).

Klem ingunn

Gårdsjenta sa...

Nå har jeg endelig fått meg vrihassel også :) Den er nydelig! Jeg fikk ikke opplyst noe om inn/ute blomst.. så håper det går bra.. Men enn så lenge står den jo i det kaldeste rommet i huset da.. Jeg gleder meg også veldig til å julepynte den :) Nesten så jeg har plukka av lader bare for å få frem greinene :P